Започна да се превръща в нещо като мрачна, пролетна традиция в Светите земи, пише „Асошиейтед прес“. Израелската полиция използва сълзотворен газ и гумени куршуми срещу палестинци, които трупат камъни и фойерверки в едно от най-оспорваните свети места на Земята. Насилието се разбушува в Израел и окупирания Западен бряг, а екстремисти от Газа и Ливан отговарят с ракети.
Подобно напрежение през 2021 г. прерасна в 11-дневна война в Газа. Насилието на святото място през 2000 г. разпали петгодишно палестинско въстание и ожесточени израелски военни репресии в окупираните територии. Едно от първите големи изблици на еврейско-арабско насилие се случи в Стария град на Йерусалим през пролетта на 1920 г., в това, което стана известно като бунтовете в Неби Муса.
Какво става с Йерусалим? Какво е за комплекса на върха на хълм в сърцето на Стария град, известен на мюсюлманите като Благородното светилище, а на евреите като Храмовия хълм?
Защо свещеното място на Йерусалим е свещено за мюсюлманите и евреите?
Благородното светилище, където се намират джамията Ал-Акса и емблематичният златен купол на скалата, е третото най-свещено място в исляма. Това е и най-свещеното място за евреите, защото е било местоположението на библейски храмове.
Римляните разрушили Втория храм през 70 г. сл. Хр., като останала само Западната стена. Джамиите са строени векове по-късно. Съседна Йордания служи като пазител на обекта, който се управлява от ислямско дарение, известно като Waqf. Мястото е отворено за туристи през определени часове, но само мюсюлманите имат право да се молят там. Това е според неофициалните правила, установени след войната в Близкия изток през 1967 г., в която Израел превзе източен Йерусалим, където се намира светилището, заедно със Западния бряг и Ивицата Газа. Израел, Йордания и мюсюлманските религиозни власти помогнаха за определянето на правилата, известни като статуквото. Стената на плача е най-свещеното място, където евреите могат да се молят.
Какво се крие зад насилието в свещината на Йерусалим?
Палестинците гледат на святото място като на последния остатък от родината им, който не е под пълен израелски контрол, и се опасяват, че Израел планира един ден да превземе мястото или да го раздели.
Израелски официални лица казват, че нямат намерение да променят статуквото, което преобладава на мястото от 1967 г. насам. Но в момента страната се управлява от най-дясното правителство в историята си, с религиозни ултранационалисти на висши позиции.
През последните дни палестинците се барикадираха в джамията Ал-Акса с камъни и петарди, настоявайки за правото да се молят там през нощта, нещо, което Израел в миналото позволяваше само през последните 10 дни от свещения за мюсюлманите месец Рамадан.
Палестинците също казват, че се стремят да попречат на религиозните евреи да извършват ритуално клане на животни на мястото. Израел забранява древната практика, но еврейските екстремисти призоваха тя да бъде съживена, предлагайки парични награди на онези, които се опитат да го направят.
През последните години групи религиозни и националистически евреи, ескортирани от полиция, посещават комплекса в по-голям брой и провеждат молитви в нарушение на дългогодишните правила. Палестинците гледат на честите посещения и опити за молитви от страна на евреите като на провокация и често предизвикват сбивания или по-сериозно насилие.
Тази година Рамадан и големият еврейски празник Пасха се припокриват, като голям брой евреи се стичат на мястото за посещения, които полицията обикновено улеснява рано сутринта, след като насилствено прогони палестинците. Някои израелци казват, че мястото трябва да бъде отворено за всички богомолци. Палестинците отказват, страхувайки се, че това ще проправи пътя за Израел да поеме пълен контрол над тях.
Защо Йерусалим е важен за израелците и палестинците?
Израел гледа на Йерусалим като на своя „обединена, вечна“ столица. Източен Йерусалим, превзет от Израел през 1967 г., включва Стария град с основни места, свещени за евреи, християни и мюсюлмани.
Палестинците искат Източен Йерусалим, Западния бряг и Газа за своя бъдеща държава, като Източен Йерусалим ще служи като тяхна евентуална столица. Израел анексира източната част на града в ход, който не е международно признат.
Съдбата на Източен Йерусалим и неговите свети места е един от най-трудните въпроси в мирния процес, който беше спрян преди повече от десетилетие. Евреите, родени в Източен Йерусалим, са израелски граждани, докато палестинците от Източен Йерусалим получават форма на постоянно пребиваване, която може да бъде отменена, ако живеят извън града за продължителен период. Те могат да кандидатстват за гражданство, но това е дълъг и несигурен процес и повечето избират да не го правят, защото не признават израелския контрол.
Израел е построил еврейски селища в Източен Йерусалим, които са дом на около 230 000 души. Приблизително 360 000 палестинци живеят в Източен Йерусалим. Израел също така силно ограничи растежа на палестинските квартали, което доведе до пренаселване и неразрешено строителство на хиляди домове, които са изложени на риск от разрушаване.
Еврейските заселници също се опитаха да изгонят десетки палестински семейства от домовете им в чувствителни квартали в и около Стария град. Дългата десетилетия правна кампания за изгонване на палестински семейства от квартала Шейх Джара завърши с нощни протести през 2021 г., което допринесе за напрежението, което разпали войната в Газа през тази година. Тези изгонвания по-късно бяха отложени.
Amnesty International, Human Rights Watch и израелската правозащитна група B’Tselem цитираха дискриминационните политики в Източен Йерусалим в доклади, в които се твърди, че Израел е виновен за международното престъпление на апартейда. Израел отхвърля тези обвинения, заявявайки, че жителите на Йерусалим са третирани еднакво.
Защо насилието в Йерусалим се разпространява в региона?
Много мюсюлмани гледат на насилието в Ал Акса като на атака срещу вярата. Той осигурява мощен обединителен вик за политически фракции и въоръжени групировки в целия регион, които обвиняват не само Израел, но и нарастващия списък от арабски мюсюлмански владетели, които са сключили мир с него.
Палестинската въоръжена групировка Хамас, която управлява Газа, многократно е призовавала за нова интифада или въстание, подобно на това, предизвикано от посещението на израелски политик в Ал-Акса през 2000 г.
Тази седмица групата на палестинския ислямски джихад в Газа и палестински бойци в Ливан изстреляха ракети срещу Израел в знак на солидарност с богомолците. Протести бяха проведени в окупирания Западен бряг и в арабските общности в Израел.
Йордания и други арабски държави, които имат приятелски връзки с Израел, осъдиха действията му на святото място. Същото прави и палестинската администрация, която си сътрудничи с Израел по въпросите на сигурността.
САЩ и ЕС също осъдиха насилието и призоваха за сдържаност, като същевременно заявиха, че Израел има право да се защитава.