Защо потребителите трябва да получат по-здрави и по-лесни за ремонт стоки?

0
38
Ремонт
Ремонт. Снимка: Pixabay

„Новите правила за гаранционната отговорност на производителите ще дадат възможност да направим стъпка назад от устремеността ни в последните десетилетия да се превръщаме все повече в консуматорско общество. Очаква се те да доведат до редица ползи да потребителите, сред които устойчивост на продуктите, удължаване на гаранционния срок, повече гъвкавост при решаването на казуси.“

Това коментира създателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова в ефира на „Bulgaria ON AIR“ във връзка с позицията на Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите в Европейския парламент в Брюксел за нуждата от актуализиране на законовите норми за дефектни продукти. Според нея предвижданите изменения ще разширят обхвата на случаите, в които потребителите могат да претендират за обезщетения за причинени вреди от дефектна стока, сроковете ще се удължат, а процедурите ще стават по-лесни.

При настоящите правила предявяваме рекламация и можем да посочим как предпочитаме да бъде решена жалбата – чрез безплатен ремонт или замяна на стоката. Търговецът се произнася как ще удовлетвори искането в зависимост от установения ефект. Докато при новите правила задължително търговецът ще трябва да ни предложи безплатен ремонт, като такъв може да отпадне само, ако той е по-скъп от замяната, практически е невъзможен или не е приемлив за потребителя.

Производителите на някои домакински уреди като хладилници и прахосмукачки, на смартфоните и т.н. ще трябва да осигурят и следгаранционен ремонт, който да се осъществи в разумни срокове, като за времето на поправката ще трябва да предоставят на потребителите оборотни, посочи още Руменова.

За смарт устройствата производителите ще имат специално вменени задължения, стана ясно от думите на Руменова.

„Ще трябва да осигуряват актуализации, за да можем да ги ползваме достатъчно дълго във времето и да работят изправно. Потребителите трябва да бъдат допълнително защитени от нарушаване на поверителността, като това ще стане чрез вменяване на отговорност на производителите“, заяви тя.

Руменова обърна внимание, че и самите ние трябва да вземем мерки и даде пример с прахосмукачка робот. Преди да я използваме, е добре да ограничим достъпа на децата и да изнесем от помещението всичко, което не искаме да попадне в обхвата на евентуално заснемане.

За да бъдат насърчени потребителите да изберат безплатен ремонт пред замяна, се предвижда след извършване на поправка, гаранционният срок да се удължи с 1 година. Към момента, гаранционният срок се удължава само за времето на престой на продукта в сервиза, припомнят от „Ние, потребителите“.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments