България е сред водещите държави с най-голямо увеличение на финансирането за образование и заплатите на учителите през последните години, според данни от доклада на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/ „Поглед върху образованието 2024“.
Между 2015 и 2021 г. делът от брутния вътрешен продукт, отделян за образование, се е увеличил от 3% на 3,5%.
Министър проф. Галин Цоков подчерта, че стартовите заплати на българските учители вече надминават тези в Полша, Словакия и Латвия, като остават малко под тези в Чехия. Въпреки увеличението на заплащането, България все още е изправена пред предизвикателството, свързано с големия дял на учителите над 50-годишна възраст – 48%.
Въпреки това, България отбелязва ръст в броя на младите преподаватели под 30 години, което се дължи на целенасочените политики за насърчаване на студентите да избират педагогически специалности. Министър Цоков подчерта, че една от мерките е освобождаването на студентите от семестриални такси. Сред основните приоритети на Министерството на образованието е също така увеличаването на интереса към природните науки, за които има недостиг на преподаватели.
Министърът обяви, че до две години във всички над 2200 училища в страната ще бъдат създадени STEM кабинети, което ще стимулира младите хора да се занимават с природни науки.
Сред положителните тенденции, посочени в доклада на ОИСР, е намаляването на дела на младежите без завършено средно образование в България. През 2023 г. 14% от хората на възраст 25-34 години нямат завършено гимназиално образование, което съвпада със средния показател за страните от ОИСР.
Данните също така показват, че хората с по-ниско образование очаквано срещат и по-големи трудности при намирането на работа. В България само 47% от хората без средно образование във възрастовата група 25-34 години са наети, което е значително под средното за ОИСР – 61%.
Интересен акцент е и ролята на семейната среда в образованието. В България 80% от хората с поне един родител с висше образование също са завършили висше образование, при среден процент за ОИСР от 72%. В същото време само 5% от хората с родители без средно образование са завършили висше образование.