Жителите на карловското село Каравелово считат, че върху тях се извършва геноцид както от местната власт, така и от държавата. Те споделят, че райските им дворове, жилищни и земеделски имоти, превърнати в такива, благодарение на труда им с поколения назад, разположени сред разрушена и неподдържана от десетилетия инфраструктура в община Карлово много преди потопа, сега са тотално разрушени, а плодородната земя е превърната в пустиня. Населението коментира, че всяка капка дъжд носи нов ужас, но в същото време е необходим, за да намали поне малко прахоляка, който дишат ежедневно.
Над 7 месеца след 2 септември 2022 г. село Каравелово е огледало на „бедствието“ от десетилетия в местната власт в Община Карлово и „нежеланието“ за упражняване на контрол от страна на държавата към методите ѝ на управление и разходване на обществени средства и ресурси, заяви Ани Иванова, инициатор и член на местната гражданска инициатива „Възстановяване на село Каравелово“ пред Искра.бг. По думите й рискът от ново бедствие е постоянен и огромен, а милионите за възстановяване на инфраструктурата се топят със скоростта на светлината. На терен може да се види разрухата, отчаянието, праха, мръсотията, неадекватните действия по разчистването и постоянният ужас от това, че може да се случи ново бедствие, добави тя.
„Близо 4 месеца Община Карлово неглижира възможността за помощ чрез Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към Министерски съвет /МС/ към физическите лица като дори отричаше наличието на този инструмент за помощ към пострадалите физически лица дълго време. Едва след като ескалирахме с публично говорене в социалните и електронните медии за проблема и стигнахме до трибуната на Народното събрание /НС/ бе направено съобщение в уебсайта на общината с „признание“ за тази възможност за подпомагане на физически лица, пострадали при бедствена ситуация чрез Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към МС. Критериите за тази помощ обаче са неизпълними от по-голямата част от пострадалото население“, каза Иванова, добавяйки, че дотук държавата е предоставила единствено по 375 лева чрез еднократната социална помощ. Сумата обаче не била получена от всички потърпевши, а единствени от тези с настоящ адрес в пострадалото населено място.
Енергийният министър е дарил климатици, но по думите на Иванова, хората е трябвало да ги монтират до 10 март в случай, че искат да получат облекчение във вид на покрити сметки за електроенергия. Болшинството от тях не са успели да ги монтират в срок, тъй като нямат стени в домовете си и къщите им са напълно необитаеми. Тези, които все пак са успели, въпреки гръмките обещанията, са платили сметките си за ток.
„След граждански натиск, едва преди дни, кметът на общината отправи официално запитване към Министерството на енергетиката за това кога и как ще се възстановят тези разходи за електроенергия, които следваше вече да бъдат покрити, след като бяха обещани“, добави Иванова.
Ани Иванова припомни, че през март шумно е било рекламирано, че Фонд „Социална закрила“ ще отпусне еднократна помощ до 2500 лева на потърпевшо семейство за закупуване на оборудване/обзавеждане за пострадало жилище при кризисна ситуация – тоест: Държавата дава по 2500 лв. на всеки пострадал от потопа. По думите й това не било вярно и обясни:
„Критериите за тази помощ са неизпълними от множеството пострадали домакинства в Богдан, Каравелово и Слатина. Това значи, че не повече от общо около 10 пострадали домакинства в трите най-засегнати села могат да се възползват от тази „помощ“ при така разписаните критерии за нея. Направеното съобщение на сайта на Община Карлово в тази връзка е ТУК. Селата Розино и Христо Даново са съвсем слабо засегнати от приливната вълна на 2-ри септември. Те дори бяха изключени от преразпределянето на дарителските средства поради това, че при тях щетите по частните имоти са минимални и нищожни. Няма наводнени домове! В Розино и Христо Даново няма пострадали домакинства с огромни щети и невъзможност да обитават домовете си, както е до ден днешен в най-тежко засегнатите села Богдан, Каравелово и Слатина, което създава предпоставки за притеснение у тежко засегнатите хора, дали тази „помощ“ е действително помощ за пострадалите или не е предпоставка за купуване на гласове и осигуряване на спокойствие на настоящата местна власт в Община Карлово във връзка с предстоящите Местни избори през 2023-та година.“
Иванова потвърди думите на председателя на Инициативния комитет на МГИ в село Слатина Йорданка Семкова, че до ден днешен местната власт отказва да предостави извлечение от сметката, в която са се събирали дарения, насочени по волята на дарителите към пострадалите от наводнението. Тя твърди:
„Община Карлово от самото начало на обявената Дарителска кампания в помощ на пострадалите не направи Специална дарителска сметка, както е по закон в тези ситуации. Община Карлово предостави своята бюджетна сметка с основание код за дарение. До настоящия момент не е предоставена разпечатка от банката за реално постъпилите суми с този код в общинската бюджетна сметка. Имаме основания да считаме, че не малки суми от дарителите са укрити или използвани не по волята на дарителите. Местната власт отказва да предостави официален разчет и план – сметка за изразходването на отпуснатите от държавата милиони за разчистване и възстановяване на инфраструктурата и какъв е техния остатък в наличност чрез официални документи и план-сметки.“
Жителите на най-пострадалите села Богдан, Каравелово и Слатина са подали искане до Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ през трибуната на Народното събрание през януари 2023 г. и с подкрепата на парламентарна група. Към момента нямат обратен отговор – започната ли е проверка и какво посочва тя.
Процесът по разчистване и възстановяване на инфраструктурата върви със скоростта на охлюв, смята Иванова. Тя допълва, че са свидетели на редица злоупотреби с обществените средства, отпуснати от Междуведомствената комисия за възстановяване и подпомагане към МС. И посочва, че при всяка една проведена обществена поръчка /ОП/, която е минала дотук, било видимо как значителни суми изчезвали, а на терен нямало нищо освен имитации и примери за злоупотреба с обществения ресурс. Няколко примера:
1. „Възстановяване на мост на река „Татлъ дере“ по улица „Г. Димитров“ в с. Каравелово, обходен временен“ – Дейностите, предмет на поръчката включват доставка и монтаж на временен стоманен малък автопътен разглобяем мост …. – 117 840 лв. с ДДС.
„Мостът бе монтиран близо 2 седмици след указания срок. Монтажът не бе изпълнен от експертни лица с квалификация и професионализъм. Не бе укрепено дъното. Мостът бе положен върху пясък в устието на река „Татлъ дере“, която постоянно носи пясъчен нанос ведно с водния поток. Не бе монтирана достатъчно пътна сигнализация, която да указва, какъв е допустимият тонаж за преминаване през съоръжението от пътни превозни средства. Няма укрепени и сигурни пътни подходи към моста, няма нормални и надеждни парапети. Парапетът е една евтина ПВЦ мрежа, която е калкулирана за 22 000 лв. в обществената поръчка. Тоест по приложената план – сметка за тази ОП-ка е видно, че всяко перо по тази ОП е с изключително завишена стойност, а на терен е видно, че няма реален парапет, няма пътни подходи, няма конструктивно подпиране на опорните пети“, обясни Иванова.
Към днешна дата временният мост е затворен за движение, защото е опасен, уточни Иванова. С прииждането на водите след първите пролетни валежи преди седмица, нивото на водата се е вдигнала, съответно скоростта на пясъчния нанос се е повишила. Същевременно по моста преминавали както много леки коли, защото това е единственият обходен път на Подбалканския национален път, така бил използван и от много тежкотоварни автомобили с дърва и строителни материали, което е влошило допълнително състоянието му и го е направил опасен.
2. „Възстановяване и ремонт на част от обществената сграда и дворното пространство – детска градина в село Каравелово, Община Карлово“. Дата на публикуване 13 февруари 2023, стойност на договора: 239 700,00 лева. Начална дата: 8 февруари 2023 г.; Крайна дата: 26 май 2023 г. Период за проектиране 10 дни по договора; Строителни дейности: 60 дни;
„От 8 февруари до 12 април са изминали 64 календарни дни. На терен нищо не се случва. Същевременно с Решение №1026, взето с Протокол №45 от заседание на Общинския съвет в Карлово, проведено на 27 октомври 2022 г., детската градина е била закрита. Местното население протестира това решение на Общински съвет. То още не е отменено. В населеното място има млади семейства с деца, които в момента с принудени да посещават градина извън населеното място незнайно докога. Известно е на всички какъв стрес е това за децата и родителите“, посочи Иванова, допълвайки:
„Отделно за възстановяването на детската градина по волята на дарителите има осигурени над 70 000 лв., които са прехвърлени в сметката на Община Карлово и не се използват по волята на дарителите. Сградата на детската градина бе застрахована. Застраховката ѝ е за около 200 000 лв. По наши изчисления за възстановяването й има осигурени около 500 000 лв. Местната власт и държавните институции предприемаха и предприемат действия за разчистване и възстановяване на инфраструктурата единствено и само след протести и граждански натиск от местното население и отразяването им в социалните и електронните медии.“
„От първия миг на настъпването на потопа до настоящия момент сме свидетели на институционална импотентност, прехвърляне на отговорностите между различните институции, пълна липса на експертно управление на кризисната ситуация, неадекватно поведение на представителите на местната власт в Община Карлово, неразумно изразходване на обществените средства за възстановяване на инфраструктурата, неуважение към доброволците и дарителите, и незачитане на правата на местното население относно опазването на живота, здравето и имуществото – все основни права на всеки един български гражданин, които са гарантирани в основния ни закон: Конституцията на Република България.“
Ани Иванова посочи и членовете, на които се позовава, а именно:
- Чл. 7. Държавата отговаря за вреди, причинени от незаконни актове или действия на нейни органи и длъжностни лица.
- Чл. 15. Република България осигурява опазването и възпроизводството на околната среда, поддържането и разнообразието на живата природа и разумното използване на природните богатства и ресурсите на страната.
- Чл. 28. Всеки има право на живот. Посегателството върху човешкия живот се наказва като най-тежко престъпление.
- Чл. 55. Гражданите имат право на здравословна и благоприятна околна среда в съответствие с установените стандарти и нормативи.
- Чл. 56. Всеки гражданин има право на защита, когато са нарушени или застрашени негови права или законни интереси.
Жителите на Каравелово смятат, че предпоставка за трагедията на 2 септември, са редица действия и бездействия през годините на не едно длъжностно лице в Община Карлово, Областна администрация-Пловдив и държавните институции. Според тях представители на местната власт и на не една институция, пряко ангажирана с управлението и прилагането на законите у нас като: Агенция по горите, Южноцентрално държавно предприятие-Смолян, Държавно горско стопанство /ДГС/-Карлово, Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“, „Напоителни Системи“ ЕАД, РИОСВ-Пловдив, Регионална здравна инспекция-Пловдив и други, които не са предприели редица задължителни мерки през годините по превенция и защита на населението и инфраструктурата, а както и след възникването на бедствието не се ангажират, съобразно задълженията им, за възстановяване в спешен и неотложен порядък.
В доклад на ДГС-Карлово от 16 юли 2020 г. за Оценка на риска от природни бедствия е посочено: „При проливни дъждове могат да възникнат локални наводнения във всички населени места на територията на ДГС-Карлово“. Същевременно Басейнова дирекция относно Предварителната оценка на риска от наводнения и през двата изминали периода 2016-2021 г. и 2022-2027 г. не включва Община Карлово като зона с риск от наводнения. Дори и при актуализацията на плана след бедствието от 2 септември Община Карлово отново отсъства. Явно река Стряма и Същинска Средна гора не съществуват на картата на България.
„Местната власт и институциите, които отговарят за защитата на населението от бедствия, проводимостта на речните корита, за контрола на сечите и т.н., си позволяват да заблуждават българското общество, че са се провеждали всички необходимите мерки за поддръжка и разчистване на коритата на реките, контрол на сечта, за управлението на риска от бедствия и за опазване живота, здравето и имуществото на местното население. Всички жители на с. Каравелово са пряко засегнати от бедствието дори и да не са понесли материални щети. Всички ние сме жертви на безстопанствеността при управлението на природните ресурси и инфраструктурата, както в населените ни места, така и в прилежащия Горски фонд“, коментира още Иванова.
Хората в Каравелово вече 7 месеца живеели в среда с огромна запрашеност на въздуха. Те твърдят, че напрежението е неописуемо, а отношението към гражданите от страна на служителите в лицето на Община Карлово е извън всяка мяра за уважение и зачитане на гражданските им права. По думите им местната власт създавала редица предпоставки за разделения и конфликти между хората като толерирала приближените и послушните до нея, а тези, които давали гласност на проблемите и злоупотребите, бивали репресирани, обиждани и дискредитирани.
На 25 септември жителите на село Каравелово са инициирали създаване на Местна гражданска инициатива /МГИ/ за възстановяване на населеното място по Закона за прякото участие на гражданите в местната и държавната власт. Местната инициатива постави следните свои искания:
- Укрепване на коритото на река Татлъ дере с надеждни и трайни инженерни бетонни/каменни съоръжения – от местността при Янкин мост, през селото и до вливането на реката в река Стряма, спадащи към областите на управление на кметство с. Каравелово, на община Карлово и на ДГС-Карлово.
– Спешно/аварийно разчистване на дървета, наноси, отломки и други от и около коритото;
– Удълбочаване на речното корито до достигане поне на нивата отпреди бедствието от 2 септември 2022 г. – в най-кратки срокове;
– Изграждане на укрепителни инженерни съоръжения на коритото в рамките на селото – в най-кратки срокове;
– Възстановяване на мостовете като това на основния мост на Каравелово е спешно. - Възстановяване, в кратък срок, на водоснабдяването навсякъде в селото, включително подмяна на отдавна амортизирания довеждащ водопровод и тръбната мрежа в рамките на селото.
- Възстановяване отвеждането на отходните води, включително съдействие на населението в засегнатите и разчиствани райони да изгради септични ями в имотите си, с перспектива в селото да бъде изградена канализация в най-близко бъдеще.
- Пълно възстановяване на пътната и уличната мрежа – до и в рамките на село Каравелово – особено предвид, че главният път от и през него е единственият обходен маршрут на Подбалканския път.
- Почистване на наносите и възстановяване на щетите в частните и общинските имоти (включително читалището, детската градина, младежкия клуб, спортната зала, стадиона) на 100%. За възстановяването на детската градина има доброволна инициатива, която властите следва изцяло да подкрепят със съответните оценки и разрешения – в максимално кратък срок. В тази връзка, настояваме за максимално прагматично използване на сградата на читалището, загърбвайки всякакви междувластия, дразги и противоречия, натрупани между различните отговорници и организации, които понастоящем я използват, или стопанисват.
- Съдействие на властите при възстановяване на имотите на земеделските производители и стопанствата за лични нужди (включително с осигуряване на посадъчен материал и дребни стопански животни).
- Спиране (с официален документ за мораториум) на сечта в Средна гора, включително откъм с. Климент, за неопределено време.
- Процесът по възстановяване да бъде под надзора (материален и финансов) на Инициативния комитет, тъй като той е политически и партийно неутрален и обединява исканията и интересите на цялото общество в селото и региона.
- Изготвяне и спазване на ясен график, финансиране и изпълнение на дейностите по текущо почистване и поддръжка на коритото на р. Татлъ дере и останалите дерета в селото (включително със съдействие на населението).
- Поставяне на сметосъбирането и сметоизвозването на селото, включително разделно събиране на отпадъците, на адекватно и съвременно ниво – осигуряване на достатъчен брой контейнери и кофи за събиране на ежедневните отпадъци, както и контейнери за строителни и едри битови отпадъци на определени места в селото.
- Сериозно разследване, включително с международно участие на независими експерти, на причините за случилото се бедствие, и търсене на наказателна отговорност на виновните /защото такива има/ от всякакви управленски нива.
„Благодарение на работата на Инициативния комитет на МГИ „Възстановяване на село Каравелово“ по някой от точките се работи, но за жалост се работи неефективно като обществените ресурси се разпиляват. За процеса по възстановяване от Община Карлово са назначени лица без опит и професионална експертиза, което води до още повече щети и рискове. Настояваме поради мащаба на щетите от бедствието на 2 септември и поради риска от случването на ново такова и то в много по-голям мащаб при следващ обилен дъжд настоящото Народно събрание да издаде указ за сформиране на Специална работна група, съставена единствено и само от професионалисти и експерти с опит в областта на хидрологията, горското стопанство, почвознанието, управлението на водните ресурси и климата, която да поеме процеса по възстановяване и ликвидиране на щетите от бедствието от 2 септември в Община Карлово. Уверени сме, че ако цялата дейност остане в ръцете на Община Карлово скоро нас няма да ни има като физически лица – граждани на Република България, както и населеното ни място, така и огромен Горски фонд, и земеделска земя, и огромният финансов ресурс, който бе предоставен дотук от държавата ще потъне в неизвестни посоки“, заяви Иванова.
По този повод от Инициативния комитет настояват още за:
- Пълна финансова ревизия на Община Карлово относно предоставените средства от държавата във връзка с бедствието;
- За извлечение от бюджетната сметка на Община Карлово от деня на иницииране на Дарителската кампания в подкрепа на пострадалите до текущата дата;
- За цялостен одит на всяка една обществена поръчка във връзка с възстановяването на инфраструктурата и реквизитите по всеки един договор;
- За подвеждане под отговорност на всички длъжностни лица, чиито действия и бездействия доведоха да случването на потопа от 2 септември в Община Карлово.
Местната власт почти всеки ден демонстрира некомпетентност, безпомощност, неглижиране на проблемите, категорична е Иванова, давайки пореден пример:
„След медийното отразяване от 10 април във връзка със затворения мост и във връзка с липсата на работа по детската градина, за която има възложен договор по обществена поръчка – днес се „размърдаха“. Част от предоставените материални дарения от дарители за детската градина като легла и други бяха свалени в сградата на градината, но по възстановяването на самата сграда и въвеждането ѝ в експлоатация продължава да не се работи.“
От Инициативния комитет още веднъж изказват огромната си благодарност към всички доброволци и дарители, с чиято съпричастност, финансова помощ и физическа подкрепа жителите на село Каравелово са оцелели. Също така считат, че не би следвало всички жители на селата Богдан, Каравелово и Слатина да се чувстват изоставени от държавата.
„Липсата на редовно правителство и работещо Народно събрание за нас повече не е оправдание, за да продължаваме да живеем в този ужас като лоялни граждани на Република Българи“, изтъква Иванова.
Жителите на село Каравелово, подобно на тези в Слатина, също са категорични, че ако исканията им не бъдат чути и изпълнени в най-кратки срокове, ще излязат на протест.