ЖП експерт за новината, че НКЖИ търси служители: Формално е! Не търсят никого!

Инж. Варужан Апелян споделя за горчивия си опит, когато е кандидатствал за работа в компанията

8
14917
Инж. Варужан Апелян, жп, железопътен експерт
Инж. Варужан Апелян. Снимка: LinkedIn

През изминалата седмица стана ясно, че Национална компания „Железопътна инфраструктура“ /НКЖИ/ търси да назначи 1278 служители. Новината беше съобщена от служебния транспортен министър Георги Гвоздейков. По този повод с редакцията на Искра.бг се свърза транспортният експерт инж. Варужан Апелян, който сподели за горчивия си опит, когато е кандидатствал за работа в компанията.

Всичко е започнало преди около 8 месеца. В продължение на 3 месеца инж. Апелян е изпратил три имейла с намеренията си, че има интерес за работа в НКЖИ в подразделенията, свързани с управление на проектите, дори и на стажантско ниво, защото според него там нещата не вървели никак добре и компанията имала много забавени и провалени проекти, а точно в това Апелян виждал предизвикателството в бъдещета си работа. В имейлите си той е приложил CV-то си, мотивационно писмо, препоръки от предишни работодатели, включително железопътния транспорт извън България, както и линк към профила си в социалната мрежа за търсене и установяване на делови контакти LinkedIn. След като не получил отговори, той многократно се обаждал, за да попита дали са получили имейла му. Оттам или не вдигали с дни, или му отговорили да изпрати още един имейл. Така и направил. След поредната липса на обратна връзка, той се обадил за трети път, но получил същия отговор – да изпрати нов имейл. На което той попитал дали се подиграват с него.

„Обидих се! Казах им, че заради тази ситуация, аз самият вече размислям дали да работя за тях. Имам опит в преговори за работа в едни от най-големите жп компании в Европа и такова отношение никога не съм срещал. Според бизнес етиката на имейл се отговаря в рамките на ден-два след получаването или поне да бяха написали: „Получихме имейла Ви, ще го разгледаме.“ или „Не отговаряте на изискванията за работа в нашата компания“ или дори „В момента нямаме подходящи позиции, при първа възможност ще ви потърсим“… Някакъв отговор трябва да се изпрати. А от НКЖИ – нищо, дори не си вдигат с дни телефоните за контакт от сайта! И в същото време виждат, че нямат опашка от кандидати за работа и масово работят с пенсионираните си бивши служители!

На въпрос дали е посетил офиса на компанията, инж. Апелян отговори, че не е отишъл на място, защото е сметнал липсата за отговор като „несериозно отношение“.

За себе си инж. Апелян споделя, че има гимназиална степен по индустриална поддръжка и автоматика, бакалавърска степен по управление на транспорта и магистратура „Икономика на транспорта“. Владее на професионално ниво английски, холандски и руски. Има 5 години опит в железопътната експлоатация, около 2 години е бил в поддръжката на подвижен железопътен състав, участвал е в строежа на високоскоростната линия между Пловдив и Свиленград с гръцка фирма. В железопътни фирми е заемал различни длъжности в Холандия, Белгия, България и Великобритания.

В професионалната биография на инж. Апелян в LinkedIn се виждат препоръки от хората с които е работил, по-интересни от които са бившият полковник от железопътните войски на Великобритания Colin Flack, носител на Officer of the Order of the British Empire, бившия транспортен министър Николай Василев, председателят на комисията за разследване на пожара в кардамския влак Светослав Спасов, бившият директор от БДЖ Илия Марков и други жп специалисти от България и чужбина.

„Когато от мултинационална жп инженерна компания си търсеха служители в България, те се свързаха с мен, след като са видели профила ми в LinkedIn. Искаха да направим интервю и да се запознаем. След видеоинтервю хората ме харесаха и ми предложиха да започна работа в българският им офис на позиция, свързана с контрола на качеството. Имам опит и с преговорите със завода на Филип Ромбаут в България. Това са хора, които са ме намирали сами в LinkedIn, но такова ужасно отношение и преговори като в НКЖИ, никога не съм срещал, дори в БДЖ го правят по-грамотно“, коментира инж. Апелян.

„В моята кариера съм работил с хора от цяло Европа и никога не съм имал такива отношения между кандидат-работодател или въобще с кандидат и компания. Да пращам имейли, да се интересувам, да ги търся. Да им звъня десетократно. Буквално да им се моля да ми отговорят. Това не е нормално. А в същото време тези хора казват, че ще назначават над 1200 души. Как?“, пита експертът.

На въпрос дали знае как протичат конкурсите за работа в НКЖИ, специалистът отвърна, че не знае и предполага:

„Ако аз съм човек, който търси да назначи близо 1300 души за работа. Една част от тях е ясно, че ще бъдат за изпълнителни служители, но предполагам, че около 5-10% ще се търсят с по-висока квалификация. В такъв случай ще започна с „headhunt“ /бел. ред. – убеждавам някого да напусне работата си, като му предлагам друга работа с повече заплащане и по-висока позиция/ и масова кампания в социалните мрежи. Подобна е практиката в други големи жп компании в чужбина, сред които Франция и Великобритания. Преди 20 години съм кандидатствал за работа в британската национална жп компания „Network Rail“, където от Facebook се отиваше към отделен сайт за кандидатстване за различни позиции. Същото и в много други жп компании. Знаете ли, в момента на различни места по кръстовищата в Белгия има билборди с обяви от железопътните им компания, че търсят машинисти. Примери могат да се вземат от много места.“

И добавя: „В НКЖИ липсва елементарно познание за процеси и затова и служителите им ги напускат и имат толкова свободни места. Ако обявяваш, че търсиш 1200 души за работа и ти не можеш да комуникираш с кандидатите за работа – за мен това е много притеснително и води до лоши резултати. Или защо е лоша инфраструктурата и влаковете дерайлират или закъсняват? Когато не можете да съберете достатъчно човешки ресурс – естествено е след това да не можете да реализирате никакъв никакъв успешен проект. Няма компания, която да може да работи успешно без качествен човешки ресурс. И се питам, на база на моята средна професионална компетенция – вижте как се държат с мен? Ами с хората, които нямат моя среден жп опит? Как се държат с тях? Просто декларират, че търсят хора, но реално не търсят никого. Или по друга логика – поставят си поставени лица. В професионалните жп групи в социалните мрежи служителите на НКЖИ пишат за такива лоши практики и конфликти на интереси.

В заключение експертът посочва, че от НКЖИ търсят формално служители и им препоръчва да реформират изцяло стратегията си за управление на човешките ресурси.

Пътниците в БДЖ се разхлаждат с вентилатори

Абониране
Известие от
guest

8 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Jayo
Jayo
1 месец по-рано

Немаш шанс! Питай родата дали нямате некой братовчед на ръководна позиция в НКЖИ…

Язе
Язе
1 месец по-рано

Ми търсят се кантонери, жп р-ци, стрелочници, що си мислиш, че трябва да си от ония 5%. Кандидатствай за жп р-к и ще те лапнат тутакси.

Георги
Георги
1 месец по-рано

Абсолютно съгласен.Бил съм старши влаков диспечер,но за мен няма място за ръководител движение.

Мария
Мария
1 месец по-рано

Имам наблюдения от Локомотивно д

Ирина
Ирина
1 месец по-рано

В тази компания работят само некомпетентни боклуци, като всички, разбира се са роднини минимум до девето комяно! Занимават се само с кражби и злоупотреби с държавни и европейски стедства, в особено големи размери, постоянни клиенти са на прокуратура и икономическа полиция, но зад тях стои Пеевски, така че далаверата си върви с пълна сила!!! За затвор са всичките и тоя ден ще дойде!!!

Калина
Калина
1 месец по-рано

Този човек е забравил, че живее в държавата на шурея, баджанака и дъщерята.

Хихдз
Хихдз
1 месец по-рано

Те над половината неграмотници от жп. ги набутаха едни чичовци в метрото…

Дамян
Дамян
1 месец по-рано

Когато, кандидатстваш за по-висока позиция те питат „кой“ те изпраща?
А не гледат каква квалификация имаш или какъв професионален опит.
А голяма част от мениджмънта на БДЖ, може би няма жп образование