България вече се е възстановила от кризата в туризма, причинена от пандемията от коронавирус. За това свидетелстват категорично данните в ЕСТИ, съобщиха от ресорното ведомство.
Зимният сезон завършва с близо 1 950 000 регистрации и изненадващо висок ръст от 23% спрямо предковидния сезон 2019/2020. Това сочат данните от ЕСТИ за периода 1 декември 2022 – 15 април 2023 г. Причината за рекордния ръст от 23% бе удълженият сезон и въпреки липсата на много сняг, хотелиерите бяха изобретателни и предложиха гъвкав подход и нови продукти като балнео и СПА.
Зимен сезон 2019/2020 приключи на 13 март 2020, заради обявения тогава локдаун, но и при нормални обстоятелства традиционно краят на сезона настъпва след средата на март.
За периода 1 януари – 15 април 2023 г. са отчетени над 1,5 млн. регистрации на туристи, като ръстът спрямо същия период на 2022 г. е малко над 20%, съгласно нанесените към момента данни в ЕСТИ.
По оценки на Министерството на туризма общият брой туристи, нощуващи в места за настаняване, собствени имоти и еднодневни пътувания по време на великденските празници, са надхвърлили 300 хиляди, като от тях над 100 хил. са били в местата за настаняване. Оценките на експертите в Министерството на туризма показват, че приходите от туризъм по Великденските празници ще надхвърлят 150 млн. лв.
По данни от ЕСТИ, около 65% от туристите за Великден са българи, а около 35% – чужденци, от които най-много са били туристите от съседните страни, от Израел, Германия и други.
Според нанесените към момента данни, за периода 13 – 18 април 2023 г. най-висок е бил интересът към религиозен и културен туризъм. Над 30% от пътуванията по Великден са до популярни дестинации за културен и религиозен туризъм, като Пловдив, Велико Търново, Троян, Русе, Трявна.
Около 27% от туристите са почивали в посочения период по Черноморието. Интерес има към общините Варна, Несебър, Балчик, Бургас, Поморие. Към Черноморието традиционно за Великден интерес има от румънските туристи.
На трето място с висок интерес е СПА туризмът. Осем от нашите най-известни СПА курорти са предпочетени от около 19% от туристите по Великден.
Ски сезонът е приключил на Великден, но над 8% от туристите са избрали общините с големи ски курорти – Банско, Самоков, Смолян и Чепеларе.
Около 16% от туристите по Великден са избрали различни други дестинации в страната, като това показва колко разнообразни възможности за пътуване и почивка предлага България.
Приходите от входящ туризъм са 915 млн. лв. за периода декември 2022 – февруари 2023 г., съгласно изчисления на основата на данни на БНБ. Ръстът на приходите от входящ туризъм този зимен сезон спрямо същия период на зимен сезон 2021/2022 г. е 38%.
Положително е, че приходите от чуждестранни туристи за периода декември 2022 – февруари 2023 г. нахвърлят с 2% същия период от последния предпандемичен сезон 2019/2020 г., като прогнозите показват, че след като се публикуват данните и за приходи от вътрешен туризъм, ръстът ще е по-голям.
Ръст има от всички водещи пазари, като най-сериозно е увеличението на гръцките туристи – над 100% в сравнение със същия период на предходния зимен сезон. Висок ръст има и на израелските туристи – близо 100%. По текущи данни ръстът на българските туристи е около 17%, а на британски туристи – близо 10%.
Прогнозите и за летния туризъм у нас са обнадеждаващи.
„Данните, които имаме от летищата, са категорични в тази насока – 20% ръст се очаква спрямо полетите през миналата година”, подчерта министър Илин Димитров.
По данни на летищните оператори на летище Бургас очакват 6200 полета за периода май – октомври, като там нискобюджетните линии вече стартираха през март, а летище Варна очаква 4200 полета.
Плановете на Министерството на туризма са да се привлекат български туристи.
„Работим активно с бизнеса с фокус върху вътрешния туризъм – културни маршрути, минерални източници, СПА курортите ни. Изключително важно е да имаме широка палитра от продукти”, отбеляза министър Димитров.